לשירות לקוחות ותמיכה לחץ כאן
שמות דומיין
חידוש דומיין
דומיין בעברית
אחסון אתרים
תעודות SSL
אבטחת מותג
בניית אתר
בלוג
23rd דצמ 2021 | by: דויד פרידמן

האם יש לכם אתר פעיל או שאתם מתכננים להעלות אחד כזה לאוויר בקרוב? בחרתם כבר שרת אחסון? איזו מערכת הפעלה מותקנת עליו? מה היא שפת השרת שלכם? האם אתם יודעים כיצד בחירה כיום תשפיע על האתר שלכם בעתיד ועל היכולת להעביר אותו לשרת אחסון אחר?

חלק מבעלי האתרים ימשכו כרגע בכתפיהם ויפהקו בשעמום, הם אינם יודעים (או אינם מעוניינים לדעת) באמת איך האתר שלהם "עובד". הם רכשו דומיין לפני מספר חודשים, התקשרו עם חברת אחסון אתרים, שילמו לבונה אתרים מקצועי והעבירו לו את כל המידע והתכנים שרצו שהאתר יכיל. כעת, מידי פעם, הם נכנסים לפאנל הניהול (במידה והוא ידידותי ואינו מסובך מידי) מזינים תוכן לאזור המאמרים או לבלוג שבאתר, לוחצים על כפתור הפרסום, וזהו. לא משנות להם מערכת ההפעלה שבשרת או שפות צד שרת (או הבעיות שעלולות להתעורר בעתיד, כאשר ירצו להחליף שרת אחסון), מבחינתם, יש להם אתר פעיל כרגע, הלקוחות מגיעים אליו וזה מספיק לגמרי עבורם. זוהי גישה אחת המקובלת כיום.

מה תפקידם של שפות צד שרת?

כאשר משתמש לוחץ על Enter ונכנס לאתר, דפדפן הגלישה שלו שולח בקשה לשרת לקבל את הדף המבוקש. השרת מזהה את הבקשה ויצר פלט של דף HTML אותו רואה הגולש דרך הדפדפן שלו. ישנו הבדל מהותי בין מה שיושב בשרת (קוד, שפה, נתונים וכד') ומכונה "צד שרת" לבין מה שהלקוח רואה והדרך בה הוא רואה אותו והמכונה "צד לקוח" (גם לצד הלקוח "שפות" משלו כ- VB Script ו- JavaScript). שפות צד שרת משמשות ליצירת הדינמיות שבין השרת לגולש, למשל, במקרה של בדיקת שם המשתמש והסיסמא בבסיס הנתונים, שליפת הנתונים המבוקשים ועוד.

ASP או PHP?

בניגוד לסוג שהזכרנו תחילה, קיימים גם בעלי אתרים מ"סוג" אחר, מהסוג שצופה את הבאות וכבר במעמד בחירת השרת שיאחסן את האתרים שואלים מהי מערכת ההפעלה שבאתר, כיצד היא משפיעה על חווית המשתמש באתר כרגע ומתעניינים אף בהשלכות העתידיות (אם תהיינה) של בחירתם, במידה וירצו להחליף את שרת האחסון בעתיד.
בעלי אתרים מהסוג זה בוודאי מודעים לכך, שישנן שתי שפות צד שרת נפוצות כיום (PHP ו-ASP) אולם לא בהכרח מודעים להבדלים ביניהן.

הנה מספר הבדלים בולטים:
מגבלות במעבר בין שרת אחד לאחר – ASP נחשבת לשפה "של מיקרוסופט" ולכן, מתקשרת מצוין עם מסדי נתונים כ- MS-Access או Microsoft SQL. אולם אליה וקוץ בה: בחירה ב-ASP ובאחד ממסדי הנתונים שצוינו עלולה להערים קשיים על בעל אתר המתכנן להעבירו בשלב מאוחר יותר משרת Windows לשרת Linux. לעומתה, PHP ומסד נתונים mySQL יוכלו לפעול בהצלחה על שרת Windows או שרת Linux.
שפה בקוד פתוח – PHP היא שפה בקוד פתוח ולכן, ניתן למצוא ברשת חלקי קוד חינמיים ולהשתמש בהם באתר שלכם. כאן, ASP נחשבת לנופלת ממנה בהיצע קטעי הקוד הפתוח הנמצאים ברשת.
שילוב בין השפה למסדי נתונים – PHP נחשבת לבעלת יכולת לתקשר עם טווח רחב של מסדי נתונים ולכן, נחשבת לגמישה יותר מ-ASP.

טמינת הראש בחול בשלב אפיון האתר, עלולה להוביל לקשיים בהמשך. השתדלו להיות מעורבים בפרטים ה"קטנים ולא מעניינים" (לכאורה), מאחר ואחרי הכול, האתר שלכם ימשיך להיות "שלכם", הרבה לאחר שאנשי המקצוע (כבונה האתרים) יסיימו את התפקיד שהם מבצעים עבורכם.

דויד פרידמן

שתף את הפוסט

כתיבת תגובה

Your email address will not be published.