לשירות לקוחות ותמיכה לחץ כאן
שמות דומיין
חידוש דומיין
דומיין בעברית
אחסון אתרים
תעודות SSL
אבטחת מותג
בניית אתר
בלוג
29th מרץ 2016 | by: דויד פרידמן

כמעט לכל שירות מקוון יש חלופה שלא מחייבת מסירת אמצעי תשלום ורבים ממהרים לקפוץ על ההזדמנות לחסוך כמה שקלים. קל לשכוח זאת, אבל לחינם יש מחיר, בפרט כשמדובר ברכישת דומיין עבור האתר שלכם. לפני שאתם מחליטים, אספנו את כל הסיבות בעד ונגד דומיינים בהרשמה חופשית.

בעת בניית נוכחות רשת שכוללת אתר, ארגונים ועסקים קטנים מתפתים לחסוך בהוצאות. אם אפשר להשיג דומיין בחינם – הם יקפצו על ההזדמנות. אם אפשר לארגן גם אירוח בלי לשלם ולבנות את האתר על פלטפורמה חופשית כמו וורדפרס – מה טוב! הבעיה היא שלצד היתרון הברור – החיסכון הכספי, לפתרנות החינם יש גם לא מעט חסרונות.

דומיין חינם לכל גולש!

אז מאיפה צצו הסיומות הללו בהן מוצעים דומיינים ללא עלות לכל דורש? ומה מקיים את החברות שעומדות מאחורי השירותים ללא תמורה?

הסיומת החינמית הנפוצה והמוכרת ביותר היא "tk." שמוצעת משנת 2000. זו היא סיומת מקומית ששייכת לאי הקטן טוקלאו באוקיינוס השקט, שכשישית מהתוצר הלאומי הגולמי שלו נובע מפרסומות באתרים בסיומת זו. רק אחוז פצפון מ-31 מיליון הכתובות הרבות שרשומות בסיומת tk. שייך לתושבים או עסקים באי (שמתגוררים בו כ-1,400 תושבים).

קיימות עוד מספר סיומות כאלה כמו ml. ו-cf. ששייכות לאותה חברה שמנהלת גם את סיומת tk. – חברת FreeNom. עיקר רווחי החברה נובעים כמובן מפרסומות שמוצגות באתרים בסיומות, או פרסומות קופצות ברקע לגולשים באתרים עם הדומיינים בחינם.

חשוב לזכור שהדומיין החינמי לא בדיוק שייך לכם, על-פי תנאי השימוש של FreeNom. קיימות מספר מגבלות על בעלות כשמדובר בדומיין ללא תשלום שנתי. FreeNom כמובן מציעה להסיר מגבלות אלה אם תחליטו להיות במיעוט הזעיר שבוחר לשלם על שדרוג בעלות על דומיין חינמי.

סיומת נוספת בה תוכלו לתפוס את שמכם בלי לשלוף את האשראי היא סיומת co.nr. הניגרית שמבטיחה לכאורה דומיין חינמי בלי פרסומות מובנות.

יתרונות

זה בחינם! – היתרון הברור הוא כמובן שלא תצטרכו להוסיף את הוצאות הדומיין לדוח הוצאות השיווק והמיתוג המקוונים, ואפילו לא תצטרכו לשלוף כרטיס אשראי או למסור אמצעי תשלום. כולם, כידוע, אוהבים דברים בחינם. וכמו שאומרת הבדיחה הוותיקה: "אם מחלקים בחינם, תביא שניים".

לגיבוי או ניסוי כלים – סיבה נוספת לבחור בדומיין היא שדומיין כזה יכול להיות שימושי לבדיקת כלים מקוונת של אתר או כלי חדשים, טרם עלייתם לגירסה ה"חיה" באתר הראשי.

שמירה על המותג – היתרון האחרון הוא לא באמת יתרון אלא בעיקר סיבה להירשם לשירותי הדומיינים בסיומות החינם ברשת. לשם העסק והמותג שלכם יש ערך, ואינכם רוצים לתת למתחרים שלכם מקום לגנוב לכם לקוחות ברשת. לכן, גם אם יש לכם אתר בסיומת מקומית, בינלאומית או סיומת מקוצרת חדשה (gTLD), כדאי לכם לרשום גם את הכתובות בסיומות tk. והסיומות החינמיות האחרות.

חסרונות

החסרונות הם רבים, בפרט כשמדובר בדומיין לעסק או מותג. בעוד לבלוגים אישיים יש את הפריוויגיה לחסוך בהוצאות של רכישת דומיין ואירוח אמינים ומקצועיים, לעסקים וארגונים בחירה זו יכולה להזיק לא מעט.

פגיעה במקצועיות ורצינות – דומיין בסיומת בחינם עלול להיתפס על ידי מביני עניין בקרב הגולשים והלקוחות הפוטנציאליים כחובבני, זול, ולא מקצועי. גם הפרסומות הקופצות ברקע לא יעזרו למצב את המותג כבעל נוכחות רשת מושקעת.

פגיעה ב-SEO ועוד – לא רק הגולשים ישימו לב לכך שהדומיין חינמי. גוגל וחברות אחרות נוטות לחסום דומיינים עם סיומות אלה מגישה למערכות (כמו ה-API של גוגל). כמובן שגם בתוצאות חיפוש גוגל ומנועי חיפוש אחר מתעדפים נמוך אתרים עם כתובות בסיומות חינם. לעתים גם כתובות דואר אלקטרוני בדומיינים מסוג זה ייחסמו על-ידי מסנני דואר זבל. אין זה מפתיע – מה שמחולק בחינם וללא צורך בהזדהות ואמצעי תשלום, סביר להניח שינוצל לרעה.

אמינות ושירות לקוחות – יש גם את עניין האמינות ושירות הלקוחות של רשם הכתובות שתבחרו. רשם הכתובות FreeNom והסיומות שלו אמנם קיימים כבר יותר מעשור, אך עדיין יש לקחת בחשבון עד כמה הרשם מחויב לספק שירות טוב למי שבפועל לא משלם לו. למי תפנו ומה תעשו אם מחר ייחטף הדומיין שלכם בסיומת tk. ואתרכם יעלם מאוויר העולם? האם זה סיכון שאתם מוכנים לקחת?

לא שווה את החיסכון – הסיבה האחרונה בגנות הדומיינים החינמיים היא בעיקר חוסר הרווחיות שבבחירה בדומיין ללא עלות, למרות החיסכון הנתפס. טענה זו הוכחה גם במחקרים אקדמיים. מחירו של דומיין מתחיל כיום משקלים בודדים לשנה, ורשמים רבים (כמו גם דומיין דה נט) מציעים דומיין בחינם בעת הרשמה לשירות אירוח אתר. בהתחשב בהשקעה המינימלית הזו, אין ספק שדומיין חינמי לא מהווה תחליף לדומיין בסיומת com. , סיומת מקומית (co.il במקרה של עסק ישראלי) או כתובת בסיומת נושא מקוצרת (gTLD).

אז מה לבחור?

אנחנו ממליצים על גם וגם. מאחר ומדובר, כאמור, בהרשמה ללא עלות, אין שום מניעה מלתפוס את הדומיינים שרלוונטיים לכם בסיומות אלה ופשוט להעביר את התנועה שתגיע לשם אל האתר הראשי. לדומיינים החינמיים יכולים להיות גם שימושים נוספים כמו גיבוי, אתר לניסויים בעיצוב או פונקציונאליות של מערכות WEB ועוד.

כך או כך, אנחנו ממליצים שלא להסתמך על שירותים חינמיים באופן בלעדי כשמוניטין העסק ותפקודו מונחים על הכף. למען השקט הנפשי שלכם, עדיף לבחור בספק אמין ולשמור את השמות החינמיים ליתר ביטחון, ובעיקר בשביל שאף אחד אחר לא יתפוס בחינם את שם המותג שלכם בסיומות אלה.

דויד פרידמן

שתף את הפוסט

כתיבת תגובה

Your email address will not be published.