לשירות לקוחות ותמיכה לחץ כאן
שמות דומיין
חידוש דומיין
דומיין בעברית
אחסון אתרים
תעודות SSL
אבטחת מותג
בניית אתר
בלוג
6th יול 2016 | by: דויד פרידמן

בשנים האחרונות, עובר עולם האינטרנט מהפכה המגדירה מחדש את כללי המשחק ויוצרת מציאות שונה מזו שהורגלנו אליה מאז תחילת עידן האינטרנט.

בעבר, האינטרנט היה מאופיין על ידי שימוש בשמות מתחם מבוסס גיאוגרפיה. לדוגמה, חברה או ארגון המעוניינים לפנות לשוק הבינלאומי נהגו להשתמש בשמות דומיין בסיומת com. לעומת זאת, המעונינים לפנות לשוק המקומי היו נעזרים באחת מהסיומות הלאומיות (כגון il. למעוניינים לפנות לשוק הישראלי, fr. לזה הצרפתי וכן הלאה). הגידול הטבעי באכלוסיית העולם, במקביל להעלאת הנגישות לאינטרנט, והצמיחה בשימושים שנעשים ברשת (מסחר אלקטרוני, חיפוש מידע, שימושים חברתיים ועוד), יצרו מחסור אדיר בנדל"ן האינטרנטי, כלומר שמות דומיין פנויים לרישום.

סוגית המחסור בשמות המתחם הפנויים הטרידה את קברניטי האינטרנט וזוהתה כפוטנציאל עסקי אדיר ע"י היזמים כבר באמצע שנות ה-2000. כבר אז החלו דיונים ב- ICANN (ארגון האינטרנט העולמי) על האפשרות להגדיל את כמות הדומיינים הזמינים בעולם. הדיונים נמשכו שנים ארוכות ובנובמבר 2013 נפתחו לרישום הסיומות החדשות בינהן: guru, .bike. ועוד. במסגרת השינויים ICANN אישרה 1034 מתוך 1930 בקשות. כיום קשה למצוא נושא אחד המאפיין את השימוש בשמות המתחם, מכיוון שיש סיומות חדשות בנושאים רבים ומגוונים כמו קהילות (gay, .yoga.), תחום העסק (lawyer, .cloud.), הומור (lol, .meme.) ואפילו גיאוגרפיה (berlin, .nyc.).

שלוש שנים ממועד ההשקה רוב הסיומות החדשות כבר נפתחו לרישום פתוח (General Availability). סה"כ נרשמו 22,560,257 דומיינים בסיומות החדשות. נכון לכתיבת שורות אלו הסיומות המובילות הן : xyz, .top, .wang. ו- win.

סיומות הכפר הגלובלי

הודות לסיומות החדשות, יכולים עסקים לבחור לא רק בשם קליט וקצר יחסית, אלא גם בסיומת שתייצג את העסק שלהם בצורה הטובה ביותר. לדוגמה expim.cloud הוא דומיין של חברת אקספים – חברה המספקת פתרונות מחשוב בטכנולוגיית ענן.

בנוסף, אפשר לראות פופלריות הולכת וגדלה בסיומות החדשות בשפות שאינן נכתבות באותיות לטיניות. ניתן לראות שימוש נרחב בסיומות ברוסית ובסינית בשירותים ומוצרים בעלי אופי מקומי, אך גם בקרב חברות בינלאומיות בעלות אתרים שמכוונים לאוכלוסיות בשפות שונות.

המקומיים רועדים

המרוויחים העיקריים ממהפכת הסיומות החדשות הם קבוצות היזמים שהשקיעו במהלך זה. אך מהצד השני יש גם מי שמודאג מהשינויים המואצים בתחום. מרשמים של סיומות מדינה (ccTLD), בפרט במדינות קטנות או דלות בפעילות אונליין, יוזמים פעולות שיווקיות במטרה לשמור ואף להגדיל את נתח השוק שלהם. לשם כך, מנהלי המרשמים מחפשים להשאיר עסקים בסיומות המדינה, ולשם כך פועלים בדרכים יצירתיות על מנת להשיג את המטרה.

לדוגמה, מנהל המרשם של איי סיישל (sc.) התחיל לאחרונה לשווק דומיינים בסיומת זו גם לעסקים בסקוטלד ובדרום קרוליינה בארצות הברית, כאשר גם שמות מדינות אלה ניתנות לקיצור בעזרת האותיות sc. בנוסף, בניסיון להפוך את הסיומת לאטרקטיבית עוד יותר, מנהל המרשם שינה את כללי הרישום באופן שבו יפתחו לקהל רחב שמות בעלי תו אחד ושני תוים בסיומת זו. לדוגמה, my.sc או be.sc. שמות אלו היו אסורים לרישום בעשורים הקודמים.

אז מה קורה בישראל?

בשנים האחרונות איגוד האינטרנט הישראלי, העמותה המנהלת את סיומת il. מדווחת על האטה בקצב הצמיחה של הסיומת ואף עצירה. בנסיון להתמודד עם המצב, באביב 2015 יזם איגוד האינטרנט הישראלי מבצע נרחב לרגל יום העצמאות ובמסגרתו נמכרו דומיינים בסיומת il. במחירים מוזלים. מהלך זה לא תרם להתאוששות הסיומת ובתקופה זו נרשמה כמות קטנה של שמות המתחם. בנוסף, הוגשו מספר הצעות שמטרתם להפוך את הסיומת לאטרקטיבית יותר. אחת מהן, היא לאפשר רישום ל-10 שנים (כיום בסיומת il. תקופת הרישום המקסימאלית הינה שנתיים בלבד). שינוי נוסף שהונח על שולחנו של הוועד המנהל של איגוד האינטרנט הישראלי – לאפשר (בדומה למרשמים אחרים בעולם) רישום דומיינים המורכבים משני תויים או מתו אחד (כיום בסיומת il. כמות התוים המינימאלית היא 3).

הצטרפו למהפכה

מהפכת הסיומות כבר תופסת תאוצה, כאשר עוד ועוד בעלי אתרים בוחרים בסיומות החדשות המתאימות ביותר עבורם. זה הזמן לעלות על העגלה ולהצטרף למהפיכה, ולתפוס את הדומיין הקצר והמתאים לך ביותר- בדקו כעת אם שמכם עוד פנוי!

דויד פרידמן

שתף את הפוסט

כתיבת תגובה

Your email address will not be published.