לשירות לקוחות ותמיכה לחץ כאן
שמות דומיין
חידוש דומיין
דומיין בעברית
אחסון אתרים
תעודות SSL
אבטחת מותג
בניית אתר
בלוג
22nd אפר 2021 | by: Shimrit Pinto

בימים אלה, כשמתחילים להרגיש את השגרה המבורכת שבה לחיינו, רבים מהעסקים הקטנים בישראל עומדים בפני הצורך לחשב מסלול מחדש ולהתאים את עצמם למציאות שהשתנתה, זאת על על מנת להמשיך ולהתקיים.

חישוב מסלול זה, דורש היערכות חדשה הכוללת בדיקת תזרים מזומנים, הערכת נזקים, בדיקה של עלות מול תועלת ובהמשך לכך, גיבוש ובניית תכנית פעולה רלוונטית לתקופה.

במאמר זה נסקור כמה מן הפעולות החשובות אותן יש לבצע, על מנת לייצר תמונה בהירה של מצב העסק כדי שניתן יהיה לתכנן קדימה באופן המיטבי.

אז מה היה לנו?

תקופת הקורונה הייתה תקופה מאתגרת לעסקים הקטנים בכלל ובמדינת ישראל בפרט, עפ"י נתוני הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, בישראל קיימים 574,000 עסקים, 99.5% מתוכם מוגדרים כקטנים וכבינוניים. בתקופת הסגר הראשון, אי שם בחודשים מרץ אפריל 2020, כ־19% מהעסקים היו סגורים, זאת בעקבות העדר היערכות מתאימה לפעילות במגבלות הקורונה. בהמשך התקופה, עסקים רבים נסגרו או נקלעו לקשיים בעטיו של המצב החדש אילו נקלעו.

במהלך הסגר השני והשלישי נכרה מגמת הסתגלות למציאות החדשה ואט אט נמצאו פתרונות שגרמו לעסקים לתפקד, תוך העברת חלק מהפעילות לערוצים אחרים מאלה שהיו נהוגים עד כה. בין הדוגמאות הבולטות הן מסעדות שעברו למערך מורחב של Take away ומשלוחים, מעבר של עסקים רבים להתנהלות באתרי מסחר דיגיטליים שהקימו וכו'.

כעת, כשהמצב מתחיל להתייצב בעלי העסקים הקטנים חוזרים למציאות מעט שונה מזו שהיתה לפני הופעתו של הנגיף בחיינו. 

מה קורה היום?

המציאות של בעלי עסקים כיום היא מציאות בה הם מבינים, כי התפיסה העסקית השתנתה וכי ניתן לנהל עסק אחרת ממה שהתרגלו עד כה, את המכירות לא חייבים לבצע פיזית אפשר גם דיגיטלית, הכספים יכולים להיות מתועלים אחרת ועבודה מהבית כבר אינה מילה גסה.

בהמשך לכך, אנו מפרטים כאן חלק מהצעדים, אותם יש לנקוט בבואכם לסגל את העסק שלכם למציאות החדשה שנוצרה.

קורונה – היום שאחרי:


1. בחנו את המצב הפיננסי של העסק שלכם:

כדי שתוכלו לקבל תמונה מדוייקת, שתאפשר קבלת החלטות מושכלות חשוב להעריך את המצב הפיננסי שלכם כעת. כדאי לרכז בטבלה מסודרת נתונים כגון: סכום ההתחייבויות וההוצאות שלכם מול סכום ההכנסות, כמות הסחורה הקנויה וסחורה עתידית שהזמנתם, סכום המענקים שקיבלתם / הלוואות שלקחתם ונתונים נוספים השייכים לתחום הכספים בעסק שלכם.

לאחר שתסיימו את הכנת הטבלה, יהיה לכם בסיס נכון להכנת תכנית כלכלית להמשך הדרך.


2. בחנו כדאיותן של חלופות:

לאחר שהערכתם את המצב הפיננסי, אפשר להתחיל ולגבש תכנית עתידית.

לפני שאתם משנים את הקיים, חשוב לבחון האם חלק מפתרונות החירום שהוצעו לעסקים קטנים על מנת לשרוד, כדוגמת הקמת אתרים, משלוחים, קורסים דיגיטליים, משאיות אוכל ניידות ועוד, רלוונטים עבורכם גם כעת. יכול להיות שתגלו, כי חלק מהפתרונות הללו דווקא הטיבו עם העסק שלכם ותחליטו לתעל עבורם חלק מהתקציב ולהמשיך לתחזק אותם.

חשוב לזכור, שכשאתם בוחנים את הפתרונות הללו, צריך לבחון כל חלופה לגופה באספקט של "עלות מול התועלת הפוטנציאלית" לדוגמא: אם ברשותכם חנות בגדים ששעות פעילותה היו מוגדרות, אולי תחליטו להגביל את שעות פתיחת החנות הפיזית ובשאר הזמן למכור את מרכולתכם באתר, או להחליט שמשתלם לכם יותר לסגור את החנות, למכור באתר ובאספקט הפיזי ולהשקיע במכונית, שתהיה כמו חנות ניידת, שעמה תגיעו ליישובים רחוקים כדי למכור בגדים בשטח פתוח. כאשר החלופות נבדקות בצורה מסודרת, קל יותר להגיע להחלטה מושכלת.

3. בנו תחזית ביקושים:
עסקים רבים נאלצו להרחיב את השירותים שלהם לפי הצורך ולצמצם שירותים אחרים בהתאמה ולכן, כדאי לייצר תחזית ביקושים ריאלית לזמן הנוכחי ובהמשך לכך, להזמין סחורה. אין טעם לבצע הזמנת סחורה זהה לזו שביצעתם לפני הקורונה, היות וסביר להניח שהביקושים השתנו ולכן, יש לעדכן את ההזמנה, לתחזית מעודכנת ומתאימה יותר.
לדוגמא, כיום מתקיימים פחות אירועים. עסק שזהו תחום עיסוקו, צריך לבדוק האם כדאי לצמצם את ההזמנה היות והביקוש פחת, או לחילופין, לבחון את מעבר משיווק בגדי אירועים לשיווק בגדי יומיום. ובכך למקסם את הרווח.

דוגמא אחרת, העוסקת בהרחבה, היא לדוגמא בעלי עסקים שהעסק שלהם שלו נתמך מערך משלוחים, חשוב להגדיל את הפריסה גם מחוץ לרדיוס הקרוב אליכם. גם כי הקהל התרגל למשלוח עד לפתח הדלת וחשוב להמשיך ולספק לו את השירות הנ"ל וגם כי בתקופה הקרובה אנשים רבים עדיין ימצאו בבידוד מסיבות שונות, וייבצר מהם להגיע פיזית לעסקים.

4. צמצמו הוצאות שאינן הכרחיות:

על מנת להתייעל, חשוב לבצע בדיקה לגבי ההוצאות שלכם וכמה מהן באמת הכרחיות להמשך קיומו של העסק. לדוגמא: האם כ"א הנוכחי דרוש לכם, או שניתן לבצע את אותה העבודה עם מחציתו? או האם ניתן לעבור מהוצאה קבועה למשתנה? עסקים רבים גילו שלעבור לשירות שליחויות, במקום להחזיק רכב ולשלם ביטוח, טסט וטיפולים משתלם להם יותר, או לשכור סטודיו קיים על בסיס שעתי ולהעביר שם חוגים, משתלם יותר מאשר לשלם כל חודש שכירות, ארנונה, ביטוח, חשמל, ניקיון ומים על הסטודיו הנוכחי.

5. עברו לשיווק מקוון:
שיווק הוא חלק בלתי נפרד מהעסק שלכם. הקורונה לימדה עסקים רבים שנוכחות דיגיטלית היא הכרח ולא פריווילגיה. ככל שעסקים התאימו עצמם מהר יותר לדיגיטל, כך המענה ללקוחות היה מהיר והחזרה לפעילות הייתה קלה יותר, ולעיתים רבות ההכנסות אף גדלו.

נוכחות זו נדרשת גם בימים שלאחר הקורונה. חשוב לתחזק קשר ישיר עם הלקוחות שלכם גם דרך הערוצים הדיגיטליים באמצעות הפלטפורמות כמו אינסטגרם, פייסבוק, וואטסאפ ולהזכיר ללקוחות שאתם כאן.

כמו כן, תקופת הקורונה איפשרה לעסקים רבים להגיע לקהלים חדשים ולהרחיב את הפעילות העסקית שלהם באופן משמעותי, לדוגמא: קהל יעד חדש שזכה להתעניינות בתקופה זו הן הקהילות היהודיות ברחבי העולם.  יהודים רבים, שנמצאים בסגר במדינות מוכות קורונה, מחפשים את הקשר לקהילה יהודית ולישראל ולכן ירצו  לרכוש מוצרים מישראל.

נסו לבדוק אילו קהלים חדשים הצטרפו אליכם בתקופת הקורונה ומקדו מאמצי פניה אליהם.

לסיכום, רבות עוד יכתב על המציאות החדשה וההסתגלות אליה. כרגע רוב המשק מצוי בניסוי וטעייה לגבי הפתרון הטוב ביותר לחזרה לשגרה. אנחנו נמשיך לעדכן בטיפים נוספים בהמשך.

*האמור אינו מהווה תחליף להתיעצות עם גורם מקצועי בתחום

שתף את הפוסט

כתיבת תגובה

Your email address will not be published.