לשירות לקוחות ותמיכה לחץ כאן
שמות דומיין
חידוש דומיין
דומיין בעברית
אחסון אתרים
תעודות SSL
אבטחת מותג
בניית אתר
בלוג
10th פבר 2016 | by: דויד פרידמן

סיומת feedback הפכה לזמינה לרכישה ציבורית רק בחודש ינואר השנה, אבל מקבלת יותר תשומת לב מרוב הסיומות החדשות בשוק הדומיינים. למה היא כה מיוחדת?

הסיבה לעניין הרב בסיומת החדשה (gTLD) והארוכה למדי feedback, אינה האיש שעומד מאחורי הסיומת, ג'יי ווסטרדל (מוותיקי שוק שמות המתחם העולמי, המנכ"ל של רשם הסיומות Top Level Spectrum, ובעבר הבעלים של DomainTools.com). הסיבות לעניין הרב בסיומת החדשה הזו הן מערכת תוכנה לניהול משוב שמסופקת לרוכשים את הדומיין, המגבלות שמטילה החברה על התכנים שניתן לפרסם באתרים עם סיומת זו, וכן החופש לרכוש כל שם מתחם (כולל שמות מותג) עם הסיומת פידבק בלי להסתכן בתביעה.

באתר DNjournal ערכו ראיון עם ווסטרדל והוא סיפר איך לדעתו תשנה סיומת feedback. את האופן בו אנו אוספים ומספקים משוב באינטרנט.

סיומת משלימה

"בניגוד לרשמים של סיומות אחרות, אנחנו ב- feedback. לא מתחרים נגד סיומת com." טוען ווסטרדל. וניתן לראות את ההגיון שבדבריו. רשם הסיומות של ווסטרדל מחייב את רוכשי שמות המתחם בסיומת feedback. לפרסם בדפים שמופיעים תחתיה אך ורק משוב אמתי מצד משתמשים וגולשים. לכל הפחות, הכתובת חייבת להוביל לדף שמספק ממשק למתן פידבק. חברת Yahoo למשל מעבירה את הגולשים ל- yahoo.feedback לדף שלה בשירות צד ג' לניהול משוב. עוד בונוס מיוחד עבור הרוכשים את הדומיינים בסיומת – מערכת ניהול משוב בחינם שמסופקת עם הדומיין. בעזרתה, יכולים גם מותגים קטנים להקים בקלילות אתר לקבלת משוב בלי צורך בהשקעה נוספת מעבר לעלויות רישום הדומיין.

לדברי ווסטרדל, החברה שלו תשאף למלא 100 אחוזים מהדומיינים שיירכשו בסיומת בתוכן אמתי ורלוונטי. כיום, אחוז גבוה מאוד מכתובות הרשת שנמצאות בבעלות לא מארח אתרים כלל. ב-TLS מקווים להיאבק בתופעה זו בכך שיספקו מערכת מוכנה בדומיין שתפעל בלי התערבות הבעלים ופשוט תאסוף ותציג פידבק מצד משתמשים שיתקבלו במערכת באתר הספציפי.

מוגן מתביעות זכויות יוצרים

הבדל נוסף ומשמעותי מאוד בין סיומת feedback. לכל סיומת אחרת הוא היכולת של כל משתמש בעולם לרכוש כל כתובת שהוא רוצה בסיומת, גם אם הכתובת היא שם מותג או ידוען, בלי להסתכן בתביעה.

"רוב הרישומים ב-feedback. הם לא מצד חברות או ארגונים, וכך אני צופה שזה ימשיך," מנבא ווסטרדל. "למשל, Microsoft.feedback, Google.feedback וגם Facebook.feedback נרכשו על ידי משתמש נלהב ולא המחזירים בסימנים המסחריים." בכל סיומת אחרת מצב זה אינו חוקי ואסור על-פי הנחיות רשם הכתובות העולמי הראשי ICANN. ואלה יחייבו את בעלי הדומיין למסור אותו לבעלי הסימן הרשום על בסיס הפרה של זכויות בעלי הסימנים הרשומים. בסיומת feedback. לעומת זאת, מאחר ומטרת האתרים היא איסוף והצגה של משוב אמתיים מצד משתמשים, דעות הציבור מוגנות על ידי חוקי חופש הביטוי. ולכן, כל אחד יכול להחזיק בכתובות אלה, כל עוד הן מציגות דעות מהימנות והאתרים לא משמשים לשיווק מתחרים.

"אגב, מנהל רכישת שמות המתחם במיקרוסופט, קול קווין, הודיע שמיקרוסופט פספסה את המועד לרכישת שם המתחם שלה בסיומת פידבק וזה נקנה על ידי משתמש אחר," משתף ווסטרדל. "הם אישרו שתקנות חופש הביטוי הקדימו את זכותם לשם המתחם עם שם החברה, והכריזו שאין להם כוונות להיחם על בעלות ב- microsoft.feedback."

ווסטרדל מקווה ושואף שהשימוש בסיומות יהיה הוגן, ולמטרות שיתוף מידע ושיח דעות פתוח. "חופש הביטוי הוא הזכות של כולם," הוא אומר. "שיתוף של רעיונות ודעות זה מה שהופך את האינטרנט לנהדרת."

רוצים משוב גם אתם? דומיין דה נט טכנולוגיות היא רשם הכתובות היחיד בישראל שמציע למכירה שמות מתחם בסיומת feedback. רכשו את שם המתחם שלכם בסיומת כבר עכשיו!

דויד פרידמן

שתף את הפוסט

כתיבת תגובה

Your email address will not be published.