לשירות לקוחות ותמיכה לחץ כאן
שמות דומיין
חידוש דומיין
דומיין בעברית
אחסון אתרים
תעודות SSL
אבטחת מותג
בניית אתר
בלוג
12th אפר 2016 | by: דויד פרידמן

האם המספרה השכונתית והפיצריה המשפחתית זקוקות לנוכחות ושיווק ברשת? ואיך בכלל עושים את זה בהתחשב בגודלה העצום של הרשת, לעומת מידותיהם הצנועות של תקציבי השיווק של עסקים מקומיים?

לא קל לשווק באינטרנט. התחרות על תשומת לב הגולשים הופכת לקשה מיום ליום ועבור עסקים קטנים מדובר במחסום שמונע חשיפה לקהל הלקוחות הפוטנציאלי. עבור עסקים מקומיים המצב קשה אף יותר. תקציבי השיווק קטנים (אם קיימים בכלל), ההיכרות עם רזי השיווק באינטרנט היא רדודה ובהיעדר זמן או משאבים, רבים חושבים פשוט שאין טעם להשקיע.

מי בכלל צריך את זה?

מדי יום נשארים פחות ופחות עסקים נטולי נוכחות רשת. הסיבה לכך ברורה – כולם ברשת ואם אתה לא שם אתה פשוט לא קיים. רוב הלקוחות עורכים כיום ברשת מחקר לפני החלטת קניה או בחירת ספק. הם מחפשים עסקים שמציעים את השירות או המוצר שהם מעוניינים בו, ועסקים בעלי נוכחות רשת נרחבת ובעלת מראה מקצועי יותר הם אלה שיזכו להעדפה מצד הגולש. אם בעבר תחקיר מסוג זה עסק בעיקר ברכישות גדולות, אז כיום המצב שונה. אנחנו מחפשים מספרות במרחק הליכה, חנויות שפתוחות בשעות הלילה באזור שלנו, מסעדות מקומיות שעושות משלוחים וכדומה. את כל זה אנחנו עושים, כמובן, מהמחשב או הסלולרי.

ריכזנו עבורכם 5 טיפים לקידום העסק הקטן שלכם ברשת בהשקעה מינימאלית.

1. אתר או פייסבוק?

השאלה הראשונה שעסקים ברשת שואלים את עצמם היא איפה הם צריכים להופיע. האם עסק מקומי חייב להשקיע בהקמת אתר? האם מספיק לו להקים דף פייסבוק? אולי בכלל עדיף קבוצת פייסבוק? התשובות לשאלות אלה תלויות לא רק בתקציב השיווק של העסק, אלא גם בקהל היעד וסוג השירות. כל אחת מהפלטפורמות מספקת חשיפה שונה, קהל שונה, שיטות קידום ממומנות ומידה שונה של שליטה בתכנים.

עבור עסקים מקומיים רבים, אתר מקצועי שדורש משאבים בהקמתו ותחזוקתו הוא מיותר. למשל, פיצריה מקומית לא באמת זקוקה לבלוג או מיתוג מקוון מוקפד. מאידך, דף בפייסבוק שווה להקים גם עבור עסקים מקומיים זעירים (תופרת, שרברב). זה אפילו לא עולה כסף. עם זאת, אם תרצו לקדם את הדף והעסק בפייסבוק, תיאלצו להשקיע בלמידת מערכת הפרסום של פייסבוק וכמובן להקצות תקציבים לכך.

היתרון הגדול של פייסבוק עבור עסקים מקומיים היא היכולת לפרסם לתושבים של יישובים ספציפיים לצד משתנים נוספים בהגדרת הקהל. יתרון נוסף הוא שכיחותן של קבוצות מקומיות או אזוריות בהן ניתן לקדם (בהתאם לחוקי הקבוצה) עסקים מקומיים באותו אזור. לכן, עבור עסקים מקומיים השקעת תקציב בפרסום בפייסבוק עשויה בהחלט להחזיר את ההשקעה.

2. נרשמים ב-Google My Business

לגוגל יש חבילת שירותים עבור עסקים קטנים שכוללת גם כמה פיצ'רים חינמיים. בין היתר, תוכלו לכלול את העסק שלכם במפות גוגל, לקבל ביקורות ותגובות מלקוחות וכמובן לקשר לאתר העסק (דבר שגם יעזור לאתר שלכם לבלוט במנוע החיפוש של גוגל). גם אם אין לכם אתר, עמוד עסקי מקומי בגוגל יכול לעזור לכם להשיג נוכחות חינמית ולא זניחה כלל בתוצאות החיפוש ובמפות גוגל.

איך עושים את זה?
אחרי ההרשמה באתר גוגל לעסקים, תישלח גלויה לכתובת העסק שהכנסתם. על הגלויה יהיה קוד שיאפשר לכם לאמת מול גוגל את כתובת העסק. בשלב זה תוכלו גם להוסיף תמונות, שעות פתיחה ואף טווח מחירים.
כל אלה יופיעו בצורה בולטת בתוצאות החיפוש, ויאפשרו ללקוחות למצוא אתכם בקלות רבה יותר.

googlebusiness

 3. התאמת האתר לתוצאות חיפוש מקומי

אם החלטתם להקים אתר לעסק, מומלץ להקדיש זמן לתכנון מראש של אלמנטים שעשויים לעזור לאתר להיות מוצג בשלב מאוחר יותר במילות חיפוש רלוונטיות עבור העסק שלכם:
חשוב לכלול את כתובת העסק באתר בטקסט שיהיה קריא למנועי חיפוש וכן לכלול מפה אינטראקטיבית של גוגל שמציגה את מיקום העסק על המפה. אלה יעזרו לרובוטי האינדקסים של גוגל ומנועי חיפוש אחרים לקשר את האתר שלכם למיקום הגיאוגרפי של העסק שלכם ולהציג את האתר כתוצאה רלוונטית לגולשים.

אחד הדברים הטובים ביותר שתוכלו לעשות כדי לנסות להיות מדורגים גבוה יותר בתוצאות החיפוש הוא לדאוג לעדכן את האתר בתדירות גבוהה בתוכן רלוונטי שימשוך את קהל היעד שלכם. .
בתכנים שתכתבו חשוב לשלב מדי פעם (בצורה טבעית) את שמות הערים, האזורים או השכונות שאתם פועלים בהן כדי לעזור לגוגל לזהות שהאתר שלכם רלוונטי עבור האזורים הללו.
כך, למשל, לקוח שמחפש "חוגי סלסה למבוגרים בדרום תל-אביב" יראה בתוצאות החיפוש הראשונות אתרים שגוגל מזהה כרלוונטיים לאזור. ככל שיש יותר דפי רשת שפועלים באזור וגם כוללים את המושג – התחרות עולה.
אלה כמובן רק חלק מהדברים כך שאם העסק שלכם נמצא בתחום תחרותי ודירוג גבוה במנועי החיפוש חשוב לכם – שווה להיוועץ במומחה למיטוב במנועי חיפוש (SEO).

גם אם אין לעסק אתר, מומלץ לאמץ כמה מעקרונות ה- SEO. כך, למשל, בכל פרסום בנוכחות הרשת של העסק חשוב לציין את כתובתו. למשל: "קאנטרי אלונים – הקאנטרי של קצרין" יהיה שם טוב יותר לדף פייסבוק מאשר סתם "קאנטרי אלונים" וימשוך אנשים מהאזור.

4. סקירות, ביקורות ודירוגים

אחד היתרונות של רשת האינטרנט הוא שכל אחד יכול להביע דעה. זה הוא גם אחד החסרונות הבולטים שלה. מצד אחד, סקירות חיוביות יביאו יותר לקוחות ויש לעודד אנשים לדרג את העסק בכל פלטפורמה אפשרית.
מצד שני, לקוחות שיצאו לא מרוצים יוכלו בקלות להשתמש בפלטפורמות אלה להשמיץ את העסק ולהרוס את המוניטין שלו בצורה בלתי-הפיכה.

עסקים בעלי נוכחות רשת במדיה החברתית, גוגל ואתרי אינדקסים צריכים להקפיד על דירוגים גבוהים בפלטפורמות אלה. בניגוד לאתר, שם יש לעסק שליטה כמעט מלאה על התוכן, בפלטפורמות צד שלישי המצב שונה וכל אחד, כאמור, יכול לכתוב מה שבא לו. משמעות הדבר היא שיש להתייחס לכל דירוג נמוך וכל תלונה של לקוח במטרה לייצר חוויה חיובית שתרגום להם לשנות את דעתם ואת הדירוג השלילי שהעניקו לעסק באתרים שונים ברשת. חשוב כפליים להקשיב ללקוחות ולהשקיע בשירות טוב כשהביקורות מוצגות לעיניי כל ברשת.

לא קל לגרום ללקוחות לטרוח ולדרג את העסקים שהם מבקרים בהם, ויש דרכים שונות לעודד כל קהל לכתוב דירוגים מקוונים. חלק ידרגו רק אם תוצע להם תמורה, אחרים ישמחו לפרגן אם רק תבקשו. מאחר ומדובר בעסק מקומי שחלק מהאינטראקציה של הלקוחות עמו היא אישית, בקשה לדירוג בגוגל או פייסבוק שבאה עם יחס אישי וידידותי תתקבל בחיוב ולרוב תזכה למענה.

5. נוכחות באינדקסים ומדריכים

הרשת מלאה באינדקסים ומדריכים של עסקים וספקי שירות. חלק מהאינדקסים פונים לקהלים מסוימים (תיירים למשל), אחרים הם אינדקסים מקומיים (למשל, עסקים בצפון) או ממוקדי תחום (כמו אינדקס מסעדות או בעלי מקצוע). יש בהם כאלה איכותיים מאוד שגולשים משתמשים בהם כדי לאתר עסקים בתחום הרלוונטי להם ויש גם אינדקסים שמאפשרים הרשמה לכל דורש ומהווים "חוות קישורים" נטולת ערך שיווקי עבור העסק.
איך תדעו להבחין ביניהם? בידקו אם יש לאתר גירסת מובייל, וודאו שהדפים לא מלאים בפרסומות שיכולות להוביל היישר למתחרים שלכם וגם שהדירוג של האתר בתוצאות החיפוש בגוגל מספיק בולט.
אם נדמה לכם שמדובר באינדקס מהסוג האיכותי והרישום אליו דורש תשלום, בקשו (במידת האפשר) תקופת ניסיון שתאפשר לכם לבחון את יעילות הקידום בערוץ זה.

להתחיל בקטן ולצמוח

הטיפים כאן הם רק ההתחלה, אבל יעזרו לכם לגבש אסטרטגיית שיווק מקוונת שתאפשר לעסק המקומי שלכם להפוך לשיחת העיר בפלטפורמות הדיגיטליות. בהרבה עסקים מקומיים תפקיד המשווק נופל על בעל העסק עצמו וקשה למצוא זמן להשקיע בפיתוח הנוכחות המקוונת על חשבון משימות אחרות. דווקא משום כך, אם אתם פועלים לבד או בצוות מצומצם חשוב ליצור אסטרטגיית שיווק מקוונת שתצמח יחד עם העסק. אסטרטגיה ותכנית פעילות מבוססת תוצאות יאפשרו לכם לבחור באילו ערוצי שיווק מקוונים שווה לכם להשקיע את המשאבים שעומדים לרשותכם.

החלק החשוב ביותר הוא להקפיד על בדיקת ביצועים בערוצי השיווק השונים, ולבצע אופטימיזציה מתמדת שתביא יותר לקוחות בפחות השקעה.

דויד פרידמן

שתף את הפוסט

כתיבת תגובה

Your email address will not be published.